Saturday, April 28, 2012

BETET / Bihar TET/ STET Exam Result Going to be Surprising


टीईटी-एसटीईटी के नतीजे होंगे चौंका देने वाले
BETET / Bihar TET/ STET Exam Result May be Surprising


Result will be announced in 1st Week of May
33 Lakh candidates appeared in Bihar TET / BETE Exam for 1.12 Lakhs of Primary Teacher Jobs (RTE).
1 Lakh Jobs for Primry Teacher , and 12 thousand for Upper Primary Teachers.


In next phase 2 lakh more teachers will be recruited.

पटना : प्राथमिक-मध्य व माध्यमिक-उच्च माध्यमिक विद्यालयों में शिक्षक बन पाना अब उतना सहज (केक वॉक) नहीं होने वाला है। शिक्षक पात्रता परीक्षा टीईटी-एसटीईटी का परीक्षाफल लगभग तैयार है। मई के प्रथम सप्ताह में उसकी घोषणा कर दी जाएगी। मगर, परीक्षा का संचालन करने वाली संस्था बिहार विद्यालय परीक्षा समिति ने इस बार मूल्यांकन का जो कठोर रवैया अपनाया है, उससे इस अग्निपरीक्षा में उत्तीर्ण अभ्यर्थियों का प्रतिशत चौंका देने वाला हो सकता है। 1.12 लाख शिक्षक पद पर नियोजन के लिए आयोजित प्राथमिक व माध्यमिक शिक्षक पात्रता परीक्षाओं में करीब 33 लाख अभ्यर्थी शामिल हुए।

टीईटी की इस अग्निपरीक्षा में जो सफल हुए उनमें से ही एक लाख प्राथमिक शिक्षकों तथा लगभग 12 हजार उच्च एवं उच्च माध्यमिक शिक्षकों का चयन होना है। मेधा सूची के आधार पर नियोजन किया जाएगा जिसके लिए विभाग ने नियमावली भी तैयार कर ली है। बेसिक ग्रेड एवं स्नातक ग्रेड के शिक्षकों की आवश्यकता को ध्यान में रखते हुए प्रत्येक विषय के प्रशिक्षित एवं अप्रशिक्षित अभ्यर्थियों की मेधा सूची अलग-अलग तैयार की जाएगी। पात्रता परीक्षा में सफल जिन अभ्यर्थियों का एक लाख चयनित शिक्षकों की सूची में नाम नहीं आ सका, उनके लिए सरकार ने नियुक्ति का एक और दरवाजा खोल रखा है। सरकार ने पोशाक व साइकिल योजना की मानीटरिंग के लिए हर प्रखंड में दो-दो प्रखंड साधन सेवियों को संविदा पर बहाल करने की योजना बनाई है। इससे 17 हजार अन्य सफल अभ्यर्थियों का नियोजन हो सकेगा। नियोजन में प्रशिक्षितों को प्राथमिकता दी जाएगी मगर प्रशिक्षित नहीं मिलने पर उस कोटि के टीईटी पास अप्रशिक्षित उम्मीदवारों की नियुक्ति की जाएगी।

टीईटी में सफल होने के बावजूद नियोजन पाने में विफल अन्य अभ्यर्थियो को मायूस होने की जरूरत नहीं है। पात्रता परीक्षा के आधार पर जो उत्तीर्ण होंगे उनका पैनल सात वर्ष तक के लिए वैध रहेगा। अगले चरण में अभी दो लाख और शिक्षकों का नियोजन होना है

News : Jagran ( 29.4.12)
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Bihar TET Result 2012, BETET
Bihar Tet Result Date | Exam Results |Bihar TET Result 2011 | Bihar TET Exam results - Sarkari Naukri

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BETET STET Admit Card/Hall Ticket/Call Letters 2012 download biharboard.net Bihar TET Admit Card their STET Admit through the below given link 
Bihar Board has published the online list of rejected applications of the first Bihar Teacher Eligibility Test. Candidates have been provided with the reasons
BETET -STET Admit Card Download |www.biharboard.net Bihar TET Admit Card / Hall Ticket 2011 | BETET 2011 Admit Card /Call Letter Download

BETET – STET biharboard.net : Bihar Elementary Teacher ... 
Bihar Elementary Teacher Eligibility Test 2011. BETET -STET biharboard.net. Bihar Elementary Teacher Eligibility Test 2011 will be conducted by the Bihar School


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BETET STET Admit Card 2012 Download at www.biharboard.net. Bihar Elementary Teacher Eligibility Test 2011 well known as BETET which was conducted






Supreme Court Decision regarding Teachers appointment in Bihar


बिहार में प्रशिक्षित शिक्षकों की भर्ती का आदेश (Supreme Court Decision regarding Teachers appointment in Bihar )



Patna Highcourt cancelled advertisement and recruitment. And after that Supreme court of India reinstate old advertisement and passed order to appoint candidates from old advertisement.

Publised in Jagran - 12-May-2011

नई दिल्ली [जागरण ब्यूरो]। बिहार में नौकरी की बाट जोह रहे प्रशिक्षित शिक्षकों के लिए खुशखबरी है। सुप्रीम कोर्ट ने बिहार सरकार को 31 अगस्त तक प्रशिक्षित शिक्षकों के सभी 34540 पदों को भरने का आदेश दिया है।

न्यायमूर्ति अल्तमश कबीर व न्यायमूर्ति एचएल दत्तू की पीठ ने ये आदेश प्रशिक्षित शिक्षकों की ओर से दाखिल अवमानना याचिका पर सुनवाई के दौरान जारी किए। इस भर्ती के लिए वर्ष 2006 तक प्रशिक्षण पूरा करने वाले लोग आवेदन कर सकते हैं। प्रशिक्षित शिक्षकों में फिजिकल ट्रेंड शिक्षकों को भी शामिल किया जाएगा। कोर्ट ने कहा है कि भर्ती वरिष्ठता के आधार पर की जाएगी।
बिहार सरकार के वकील मनीष कुमार ने अनुरोध किया कि भर्ती में राज्य की आरक्षण नीति लागू करने की अनुमति दी जाए लेकिन प्रतिपक्षियों को इस पर आपत्ति थी। उनका कहना था कि सभी 34,540 पदों पर भर्ती की जाए और इनमें से आरक्षित कोटे के जो पद खाली रह जाएं उन्हें सामान्य वर्ग से भरा जाए। कोर्ट ने दोनों पक्षों की बात स्वीकार करते हुए कहा कि भर्ती में राज्य की आरक्षण नीति भी लागू होगी लेकिन आरक्षित पदों के रिक्त रह जाने पर उन्हें सामान्य वर्ग के उम्मीदवारों से भरा जाएगा। इस मामले पर कोर्ट आठ सितंबर को फिर सुनवाई करेगा।

बिहार में प्रशिक्षित शिक्षकों की भर्ती का यह विवाद पुराना है। वर्ष 2003 में राज्य सरकार ने 34,540 पदों पर शिक्षकों की भर्ती का विज्ञापन निकाला। इस विज्ञापन में प्रशिक्षित और गैर प्रशिक्षित दोनों तरह के शिक्षकों की भर्ती के आवेदन मंगाए गए थे। भर्ती प्रक्रिया को पटना हाईकोर्ट में चुनौती दी गई और पटना हाईकोर्ट ने भर्ती नियमों को गलत ठहराते हुए विज्ञापन और प्रक्रिया निरस्त कर दी थी।

बाद में सुप्रीमकोर्ट ने राज्य सरकार को रिक्त पदों पर प्रशिक्षित शिक्षकों की भर्ती का आदेश दिया। सुप्रीमकोर्ट के आदेश के बावजूद जब राज्य सरकार ने भर्ती नहीं की, तो आवेदन करने वाले कुछ उम्मीदवारों ने राज्य सरकार के खिलाफ सुप्रीमकोर्ट में अवमानना याचिका दाखिल कर आदेश पर अमल की मांग की है।


Source : http://in.jagran.yahoo.com/news/national/general/5_1_6407378/

Saturday, April 21, 2012

BETET / Bihar TET : 151 Bihar primary teachers fail test, sacked


BETET  / Bihar TET :  151 Bihar primary teachers fail test, sacked


Patna:  The Bihar government has sacked 151 primary school teachers after they failed to clear two consecutive eligibility tests, officials on Thursday said.

The education department has ordered the sacking after the teachers failed two consecutive eligibility tests in 2010 and 2011 conducted by the State Council for Educational Research and Training.

"These teachers have been sacked," said Ashutosh, Director of Primary Education in the state who had issued the order. They were tested for knowledge of English, Mathematics, Hindi and General Knowledge for up to Class V, he said.



Education officials in various districts have been asked to execute the order within 15 days.

According to officials in the education department, there is a provision for such action in regulations for recruitment of fixed pay teachers in state-run schools.


A few years ago, the state government had sacked 15,000 teachers for having submitted fake degrees and certificates for recruitment in state-run schools.

Bihar has been conducting such eligibility tests for school teachers since 2008


News : NDTV (19.4.12)
http://www.ndtv.com/article/cities/151-bihar-primary-teachers-fail-test-sacked-199698

Thursday, April 12, 2012

NCTE (Authorized By Central Government ) notified the Teacher Qualifications to implement RTE

NCTE (Authorized By Central Government ) notified the Teacher Qualifications to implement RTE



The RTE Act lays emphasis on the quality of teachers. Section 23 of the  RTE Act provides that the Central Government shall authorise an  academic authority to lay down Teachers Qualifications. The Central
Government has authorised the National Council of Teacher Education (NCTE) as such academic authority, and NCTE has notified the Teacher Qualifications on 23.8.2010.
The Framework for Implementation of SSA has also been revised in  keeping with the spirit of the RTE. The revised Framework has been circulated to States/UTs, and is also on the website: www.ssa.nic.in
As regards pre-primary education,  section 11 of the RTE Act provides  that the appropriate Government  may make arrangements to provide pre-primary education in order to prepare children for elementary education.


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Guidelines for conducting Teacher Eligibility Test (TET)

Background and Rationale
The implementation of the Right of Children to Free and Compulsory Education (RTE) Act, 2009 requires the recruitment of a large number of teachers across the country in a time bound manner. Inspite of the enormity of the task, it is desirable to ensure that quality requirement for recruitment of teachers are not diluted at any cost. It is therefore necessary to ensure that persons recruited as teachers possess the essential aptitude
and ability to meet the challenges of teaching at the primary and upper primary level.

2 In accordance with the provisions of sub-section (1) of section 23 of the Right of Children to Free and Compulsory Education (RTE) Act, 2009, the National Council for Teacher Education (NCTE) has laid down the minimum qualifications for a person to be eligible for appointment as a teacher in class I to VIII, vide its Notification dated August 23, 2010.

 A copy of the Notification is  attached at  Annexure 1.  One of the essential qualifications for a person to be eligible for appointment as a teacher in any of the schools referred to in clause (n) of section 2 of the RTE Act is that he/she should pass the Teacher Eligibility Test (TET) which will be conducted by the appropriate Government.

3 The rationale for including the TET as a minimum qualification for a person to be eligible for appointment as a teacher is as under:
i. It would bring  national standards and benchmark of teacher quality in the recruitment process;
ii. It would induce teacher education institutions and students from these institutions to further improve their performance standards;
iii. It would send a positive signal to all stakeholders that the Government lays special emphasis on teacher quality
     
4 The TET  examination may be conducted by a suitable professional body designated  by the  appropriate Government for the purpose. It will be conducted in accordance with the Guidelines hereunder.

Eligibility
5 The following persons shall be eligible for appearing in the TET:
i. A person who  has acquired the  academic and  professional qualifications specified in the NCTE Notification dated 23rd August 2010.
ii. A person who is pursuing any of the teacher education courses (recognized by the NCTE or the RCI, as the case may be)  specified in the NCTE Notification dated 23rd August 2010.
iii. The eligibility condition for appearing in TET may be relaxed  in respect of a  State/UT which has been granted relaxation under sub-section (2) of section 23 of the RTE Act. The relaxation will be specified in the Notification issued by the Central Government under that sub-section.

Structure and Content of TET
6 The structure  and content  of the TET  is given in  the following paragraphs. All questions will be Multiple Choice Questions (MCQs), each carrying one mark, with four alternatives out of which one answer will be correct.
There will be no negative marking.
The examining body should strictly adhere to the structure and content of the TET specified below.

7 There will be two papers of the TET. Paper I will be for a person who intends to be a teacher for classes I to V. Paper II will be for a person who intends to be a teacher for classes VI to VIII. A person who intends to be  a teacher either for classes I to V or for classes VI to VIII will have to appear in both papers (Paper I and Paper II).
Paper I (for classes I to V); No. of MCQs – 150;

Duration of examination: one-and-a-half hours
Structure and Content (All Compulsory)
(i) Child Development and Pedagogy  30 MCQs  30 Marks
(ii) Language I 30     “ 30    “
(iii) Language II 30     “ 30    “
(iv) Mathematics  30     “ 30    “
(v) Environmental Studies 30     “ 30     “

Nature and standard of questions
While designing and preparing the questions for Paper I, the examining body shall take the following factors into consideration:
 The test items on Child Development and Pedagogy will focus on educational psychology of teaching and learning relevant to  the age group of 6-11 years.

They will focus  on understanding the characteristics and needs of diverse learners, interaction with learners and the attributes and qualities of a good facilitator of learning.
 The Test items for Language I will focus on the proficiencies related to the medium of instruction, (as chosen from list of prescribed language options in the application form).
 The Language II will be  from among the prescribed options  other than Language I.   A candidate may choose any one language from the available language  options and  will be required to specify the same  in the application form. The test items in Language II will also focus on the elements of language,
communication and comprehension abilities.

4 The  test items in  Mathematics and Environmental Studies will focus on the concepts, problem solving abilities and  pedagogical understanding of the subjects.  In all these subject areas, the test items shall be evenly distributed over different divisions of the syllabus of that subject prescribed for classes I–V
by the appropriate Government.

 The questions  in the tests  for  Paper I will be based on the topics of the prescribed syllabus of the State for classes I–V, but their difficulty standard, as well as linkages, could be upto the secondary stage.

Paper II (for classes VI to VIII); No. of MCQs – 150;
Duration of examination : one-and-a-half hours
Structure and Content
(i) Child Development & Pedagogy (compulsory) 30 MCQs 30 Marks
(ii) Language I (compulsory) 30     “ 30    “
(iii) Language II (compulsory) 30     “ 30    “
(iv) (a) For Mathematics and Science teacher : Mathematics and Science – 60 MCQs
of 1 mark each
(b) For Social studies teacher : Social Studies - 60 MCQs of 1 mark each
(c) for any other teacher – either 4(a) or 4(b)

While designing and preparing the questions for Paper II, the examining body shall take the following factors into consideration:
 The test items on  Child Development and Pedagogy  will focus on educational psychology of teaching and learning, relevant to the age group 11-14 years. They will focus on understanding the characteristics,
needs and psychology of diverse learners, interaction with learners and the attributes and qualities of a good facilitator of learning.
 The test items for Language I will focus on the proficiency related to the medium of instruction, as chosen from list of prescribed options in the application form.

 The Language II will be a language other than Language I.  The person may choose any one language from among the available options and as in the specified list in the application form and attempt questions in the
one indicated by the candidate in the application form by him. The Test items in Language II will also focus on the elements of language, communication and comprehension abilities.

 The test items in Mathematics and Science, and Social Studies will focus on the concepts, problem solving abilities and pedagogical understanding of these subjects. The test items of Mathematics and Science will be of 5
30 marks each. The test items shall be evenly distributed over different divisions of the syllabus of that subject as prescribed for classes VI-VIII by the appropriate government.
 The questions in the tests for Paper II will be based on the topics of the prescribed syllabus of the State for classes VI-VIII but their difficulty standard as well as linkages could be upto the senior secondary stage.

8 The question paper  shall be  bilingual  – (i)  in  language(s) as decided by the appropriate Government; and (ii) English language.

Qualifying marks
9 A person who scores  60% or more in the TET exam will be considered as TET pass. School managements (Government, local bodies, government aided and unaided)
(a) may consider  giving concessions to persons belonging to SC/ST, OBC, differently abled persons, etc., in accordance with  their extant reservation policy;

(b) should give weightage to the TET scores in the recruitment process; however, qualifying  the  TET would  not confer a right on any  person for recruitment/employment  as it is only one of the eligibility criteria for
appointment.

Applicability
10 (a) TET conducted by the Central Government shall apply to all schools referred to in sub-clause (i) of clause (a) of section 2 of the RTE Act.
(b) TET conducted by a State Government/UT with legislature shall apply to :
(i) a school of the State Government/UT with legislature and local authority referred to in sub-clause (i) of clause (n) of section 2 of the RTE Act; and
(ii) a school referred to in sub-clause (ii) of clause (n) of section 2 of the RTE Act in that State/UT.
A school at (i) and (ii) may also consider eligibility of a candidate who has obtained TET Certificate awarded by another State/UT with legislature.

In case a State Government/UT with legislature decides not to conduct a TET, a school at (i) and
(ii) in that State/UT would consider the TET conducted by the Central Government.
(c) A school referred to in sub-clause (iv) of clause (n) of section 2 of the RTE Act may exercise the option of  considering  either  the TET conducted by the Central Government or the TET conducted by the State Government/UT with legislature.

6 Frequency of conduct of TET and validity period of TET certificate :
11 The appropriate Government should conduct a TET at least once every year. The Validity  Period of  TET qualifying certificate for appointment will be  decided by the appropriate Government subject to a maximum of seven years for all categories. But there will  be  no restriction on the number of attempts  a person can  take for acquiring a TET Certificate. A person who has qualified TET may also appear again for improving his/her score.

Procedure for conduct of the Test
12 The examining body shall formulate a detailed procedure and lay down instructions for conduct of the TET.  Candidates should be informed that a very serious view will be taken of any malpractice or impersonation.
Legal Disputes
13 All legal disputes with regard to conduct of TET shall be subject to the jurisdiction of the appropriate Government.
Award of TET Certificate
14 The appropriate Government conducting the Test shall award a TET Certificate to all successful candidates.

The certificate should contain the name and address of the candidate, date of birth, Registration  No. year/month of award of  Certificate, marks obtained in each Paper, class level of its validity (Class I to V, class VI to VIII or both), and, in case of classes VI to VIII,  the subject area  (Science and Mathematics,  Social Studies, etc.). The certificate may be electronically generated with adequate security features. Appropriate may consider utilizing the services of specialized agencies for issuing de-materialized (demat) TET certificates as a security feature to avoid any kind of malpractice.

Right to Education Act (RTE)


Right to Education

The Right of Children to Free and Compulsory Education Act, 2009 considers “compulsory education” as an obligation of the government. This Act provides for free elementary education and ensures compulsory admission, attendance and completion of elementary education to every child in the 6-14 age group in a neighborhood school.

This Act:
Specifies duties and responsibilities of appropriate Governments, local authorities and parents;
Lays down the norms and standards relating inter alia to Pupil Teacher Ratios and infrastructure;
Prohibits physical punishment and mental harassment;

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Thursday, April 5, 2012

Bihar TET / BETET : Teacher Recruitment Process will Start in May - June


बिहार  : मई-जून से शुरू होगी शिक्षक नियुक्ति प्रक्रिया
(Bihar TET / BETET : Teacher Recruitment Process will Start in May - June )


पटना : राज्य में एक लाख शिक्षकों की नियुक्ति प्रक्रिया मई या जून में शुरू हो जायेगी. शिक्षा विभाग ने जिला वार रिक्तियों के आकलन की प्रक्रिया शुरू कर दी है. जिला वार प्राथमिक और माध्यमिक शिक्षकों की अलग-अलग नियुक्तियां की जायेंगी.
नवनियुक्ति शिक्षकों को पूर्व नियोजित शिक्षकों की तरह दक्षता परीक्षा से नहीं गुजरना होगा. प्राथमिक व मध्य विद्यालयों के शिक्षकों की नयी नियोजन नियमावली लागू होते ही नियुक्ति प्रक्रिया में शिक्षा विभाग जुट गया है.
विभाग ने इसे लेकर कवायद शुरू कर दी है कि टीइटी (शिक्षक पात्रता परीक्षा) का रिजल्ट आने तक जिला वार शिक्षकों के खाली पदों का भी आकलन हो जाये. इसी आधार पर जिला वार पदों की घोषणा की जायेगी.
इस संबंध में विभाग द्वारा जिलों को निर्देश भेजा जा रहा है. इसी माह के अंत तक टीइटी का रिजल्ट आना है. इस वर्ष प्राथमिक व मध्य विद्यालयों में करीब एक लाख शिक्षकों की नियुक्ति नियत वेतन पर करने का निर्णय लिया गया है.

नहीं देनी होगी दक्षता परीक्षा
अब जो भी शिक्षक नियुक्त होंगे, उन्हें पूर्व से नियोजित शिक्षकों के तर्ज पर दक्षता परीक्षा देने की जरू रत नहीं होगी, क्योंकि नयी नियमावली के अनुसार टीइटी उत्तीर्ण होनेवालों का ही नियोजन होगा. उन्हें नियमानुसार वेतन वृद्धि का लाभ मिलेगा. नियोजित शिक्षकों के शैक्षणिक व प्रशैक्षणिक प्रमाणपत्रों की जांच नियोजन पदाधिकारी द्वारा की जायेगी.
शिक्षा विभाग इसमें मदद करेगा. प्रमाणपत्र जाली अथवा गलत पाये जाने पर शिक्षक का नियोजन रद्द करते हुए उनके खिलाफ कानूनी कार्रवाई की जायेगी. समय पर प्रमाणपत्रों की जांच कराने की जिम्मेदारी नियोजन पदाधिकारी की ही होगी.


News : Prabhat Khabar

Bihar TET / BETET : उर्दू शिक्षकों की बहाली अप्रैल के बाद : शिक्षा मंत्री


Bihar TET /  BETET :  उर्दू शिक्षकों की बहाली अप्रैल के बाद : शिक्षा मंत्री



पटना : शिक्षा मंत्री पी.के. शाही ने उर्दू शिक्षकों की कमी स्वीकार करते हुए कहा कि शिक्षक पात्रता परीक्षा के नतीजे अप्रैल माह के अंत में संभावित हैं। उसके बाद माध्यमिक विद्यालयों में उर्दू शिक्षकों की बहाली कर दी जायेगी

वे विधान परिषद में बुधवार को गणेश भारती व अन्य के मारवाड़ी उच्चतर माध्यमिक विद्यालय में उर्दू शिक्षकों के डेढ़ वर्ष से रिक्त पदों पर पदस्थापन किये जाने से संबंधित ध्यानाकर्षण का जवाब दे रहे थे।

शारीरिक प्रशिक्षण (पी.टी.) शिक्षकों को प्रधानाध्यापक के पद पर प्रोन्नति देने से संबंधित ध्यानाकर्षण के जवाब में शिक्षा मंत्री ने कहा कि प्रधानाध्यापक के पद पर प्रोन्नति का आधार प्रशिक्षण प्राप्ति की तिथि होती है। जो निर्धारित योग्यता नहीं रखते उन्हें प्रधानाध्यापक के पद पर प्रोन्नति नहीं दी जायेगी। महाचन्द्र सिंह व नरेन्द्र सिंह के पूरक के जवाब में मंत्री ने कहा कि नियमावली में जो प्रावधान हैं उनमें बदलाव की कोई जरूरत नहीं है।

जयप्रकाश विश्वविद्यालय के एस एम डी कालेज की प्रबंध समिति तथा वित्तरहित शिक्षा कर्मियों के अनुदान से संबंधित मुन्ना सिंह व अन्य के ध्यानाकर्षण के जवाब में मंत्री ने कहा कि अध्यक्ष व सचिव के प्रतिवेदन की जांच के बाद ही अनुदान की राशि दी गई है। आधिकारिक तौर पर अनुदान वितरण में अनियमितता की कोई शिकायत नहीं है। महाचन्द्र प्रसाद सिंह ने कालेज को भ्रष्टाचार का अड्डा बताते हुए विभागीय स्तर पर जांच कराने की मांग की जिसे मंत्री ने सिरे से खारिज कर दिया।

अवर शिक्षा सेवा के निदेशक तथा नियोजित शिक्षकों के लिए नीतिगत नियमावली से संबंधित केदार नाथ पांडेय ध्यानाकर्षण पर कुछ कहने से इनकार करते हुए मंत्री ने कहा कि अवर शिक्षा सेवा से संबंधित मामला सर्वोच्च न्यायालय में विचाराधीन है।

बैठक में शिक्षा मंत्री द्वारा पेश चाणक्य राष्ट्रीय विधि विश्वविद्यालय संशोधन विधेयक 2012 तथा बिहार राज्य सार्वजनिक पुस्तकालय एवं सूचना केन्द्र संशोधन विधेयक 2012 बहुमत से पारित हुआ। मुख्यमंत्री नीतीश कुमार व उपमुख्यमंत्री सुशील कुमार मोदी समेत उपस्थित विधान पार्षदों ने दिवंगत नेता रमाकांत झा, शिवनाथ वर्मा, अर्जुन विक्रम शाह तथा रमाशंकर पांडेय के सम्मान में दो मिनट का मौन रखा।


News : Jagran (5.4.12)